
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
In gesprek met Bildung student Lennart over zijn ervaringen tijdens het bildungjaar 2018/2019.
Waarom heb je het Bildung Jaarprogramma gekozen?
"Eigenlijk wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen na mijn studie Politicologie. Ik had behoefte om mij persoonlijk te ontwikkelen en daarbij een beter beeld te vormen van wat ik wil voor de rest van m’n leven… of nou ja, in ieder geval wat mijn volgende stap zou zijn. Daarnaast was voor mij het groepsproces bij de Bildung interessant. Je zit drie dagen in de week van 9 tot 5 in een kleine en hechte groep en dat was voor mij een enorme uitdaging."
Wat heb je geleerd afgelopen jaar?
"Learning by doing, ook al heb je kort de tijd, je kunt het gewoon doen! Een echte “aanpakkersmentaliteit”. Soms hadden we een opdracht in de ochtend en moesten we het in de middag al uitvoeren. Daar sta je dan relatief onvoorbereid een speech van 10 minuten te geven. Wat ik daar het meest van heb geleerd is dat het beter is om iets te proberen en eventueel te falen, dan om het, maar niet te doen. Ik heb een beter beeld van mezelf gekregen. Ik voel meer vertrouwen, waar ik ook heen ga."
Learning by doing, ook al heb je kort de tijd, je kunt het gewoon doen! Daar sta je dan relatief onvoorbereid een speech van 10 minuten te geven.
Hoe krijg je dan meer vertrouwen?
"Ik heb meer zelfkennis gekregen door bijvoorbeeld een opdracht te doen met de groep over ‘groepswaarden’. Je bent dan bezig met de waarden van de groep, maar je komt er ook achter wat voor jou persoonlijk belangrijk is. Je bent steeds zo reflectief bezig bij Bildung! Zeker in de module arbeid die ik volgde waarbij het onderwerp een directe relatie heeft met het werkende leven en wat daarin voor jou van belang is. Ik heb beter geleerd waar ik sta en daardoor ben ik bij het zoeken naar een baan minder bezig met het voldoen aan de eisen die worden gesteld, maar meer met wat ik zou kunnen brengen."
"Wat voor mij belangrijk is geweest tijdens het Bildung Jaarprogramma is het delen van emoties en mezelf écht laten zien. Ondanks dat ik het spannend vond om mijn emoties te laten zien, heb ik het toch gedaan. In contact komen met hoe je je voelt in plaats van het opkroppen en zeggen dat je verdrietig bent zonder dat daar echte emotie bij zit. Dat wist ik eigenlijk ook al wel, maar door het te ervaren voel ik het nu ook echt."
"Ondanks dat ik het spannend vond om mijn emoties te laten zien, heb ik het toch gedaan."
Kun je wat meer vertellen over het groepsproces?
"In het begin was het aftasten en zoeken. Niemand kende elkaar en dat was ook zeker wel spannend. Het was zoeken naar een veilige sfeer om alles in te kunnen zeggen. En omdat Bildung heel reflectief is, worden er echt momenten genomen om op dat proces te reflecteren.
Maar wat voor mij een belangrijk inzicht is geweest is dat ik mijn ‘gevoel van veiligheid’ bij de groep neerlegde. Toen ik dat besefte was dat echt overwhelming. In gesprek met één van mijn leermeesters kwam ik erachter dat ik veel met mezelf bezig was en meer naar de ander kon gaan kijken. Doordat ik inderdaad nu de ander zie, valt het gevoel van veiligheid of onveiligheid weg, omdat ik in verbinding ben."
"In gesprek met één van mijn leermeesters kwam ik erachter dat ik veel met mezelf bezig was en meer naar de ander kon gaan kijken."
Wat doe je nu?
"Ik loop nu stage bij ‘Stichting Nieuw Wij’, dat is een online platform gericht op diversiteit en het verbinden van verschillen. Ik help nu mee met het organiseren van de offline kant. Dit is wel een beetje vergelijkbaar met de Bildung Academie, alleen heeft Nieuw Wij meer een zingevingsinvalshoek. Daarnaast ben ik ook als zelfstandig transitieadviseur mijn eerste klus aan het oppakken om een bedrijf te ondersteunen om een bepaalde transitie door te gaan.
Ik merk dat ik zo graag concreet wilde weten waar het allemaal naartoe gaat en wat ik precies wil doen met de rest van mijn leven. Nu zie ik steeds meer in dat het gaat om het vertrouwen dat het goedkomt en om het experiment. Ik wil blijven uittesten: vind ik dit leuk of juist niet."
Voor iedereen die twijfelt om het Bildung Jaarprogramma te doen:
"Ik zou zeggen: kijk waar die twijfel vandaan komt. Gaat die twijfel over het wel of niet willen of vind je het eigenlijk gewoon spannend? En als je het jezelf gunt dan zou ik zeggen: gewoon doen!"
Interesse? Meer informatie over het Bildung Halfjaarprogramma vind je hier.