Burgerschaps-onderwijs: wil jij jouw leerlingen en studenten écht raken?
en {0} anderen
en {0} ander
Onze visie: moedig burgerschap
De democratische rechtsstaat staat onder druk, de samenleving is in transitie en de roep om verbondenheid klinkt luider dan ooit. Juist nu speelt burgerschapsonderwijs een sleutelrol.
Burgerschap is leren omgaan met spanningen: tussen individu en gemeenschap, tussen continuïteit en verandering en tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Die spanningen zijn geen bedreiging, maar een bron van energie. Hoe blijf je je in complexiteit en onzekerheid oriënteren op jezelf, de ander en de wereld? Hoe ontwikkel je vertrouwen; in jezelf én in gezamenlijk handelen? Dáár, in het leren omgaan met verschil en frictie, vindt burgerschapsvorming daadwerkelijk plaats.
Burgerschapsonderwijs is daarom vormend onderwijs. Democratie is niet alleen belangrijk leren vinden, maar ook belangrijk leren maken. Niet passen in een opgelegde mal van de ‘ideale burger’, maar zelf vormgeven aan hun burgerschap en aan de samenleving. Voegen én vormen. Koesteren én bekritiseren. Bevragen én luisteren.
Wij leggen daarbij de nadruk op moedig burgerschap: de moed om onzekerheid, complexiteit en weerstand niet te ontwijken, maar ermee te leren omgaan. Jongeren ontwikkelen veerkracht en leren stevig te staan in tijden van tegenslag en polarisatie. Ze ontwikkelen vertrouwen in het eigen maatschappelijke kunnen (self-efficacy) én in de kracht van gezamenlijk handelen (collective efficacy). Ze ontdekken dat hun invloed nooit onbeperkt is, maar altijd aanwezig – dichtbij, in hun eigen omgeving én verder in de wereld. Dat betekent: de samenleving, jezelf en anderen diepgaand en vanuit ervaring leren kennen – ook in ongeschreven regels, vooroordelen en impliciete structuren – en ondanks complexiteit steeds in staat blijven tot actief verbinden en handelen.
In een tijd waarin een groeiende groep jongeren het gevoel heeft dat de politiek er niet voor hen is, en vatbaar is voor onmacht, cynisme en onverschilligheid, moeten we hen extra serieus nemen. Ervaren dat hun stem ertoe doet, dat relationeel leren kracht geeft en dat burgerschap begint met de moed om mee te doen.
Bij het formuleren van onze visie hebben we dankbaar gebruikgemaakt van het adviesrapport ‘Burgerschapsonderwijs in een veranderende samenleving: Herijking kwalificatie-eisen burgerschapsonderwijs mbo’ van de de expertgroep Herijking kwalificatie-eisen burgerschap.
Onze aanpak
Écht vormend burgerschapsonderwijs vraagt om meer dan traditionele lesmethoden. Het vraagt om nieuwe didactiek en pedagogiek, die directer aansluit bij jongeren zelf – en een cruciale rol voor de docent. Onderwijs met nadruk op oefenen, ervaren en relationeel leren; met real life opdrachten, sprekende voorbeelden en een slim gebruik van verhalen.
Wij bieden:
- Begeleiding & training voor burgerschapsdocenten en -coördinatoren in vo, mbo, hbo en wo
- Sparsessies voor visie & beleid
- Programma’s voor leerlingen en studenten (vo, mbo, hbo en wo), samen met maatschappelijke partners
- Lezingen & startsessies voor inspiratie en bewustwording
- Samenwerkingstrajecten op maat voor visie- & curriculumontwikkeling, kwaliteitszorg en onderwijsmaterialen
Altijd energiek, doortastend en afgestemd op de context van jouw school. Onze mensen zijn gedreven en hebben veel ervaring als trainer, adviseur en ontwikkelaar in het vo en mbo. Als specialist in vormend onderwijs werken we met tientallen onderwijsinstellingen, (maatschappelijke) organisaties en overheden.
Met de Bildung Development Tool geven we scholen een praktische toolbox vol methoden, handvatten en werkvormen om burgerschapsonderwijs betekenisvol en duurzaam vorm te geven. Lees hier meer over onze samenwerkingsmogelijkheden.
%201-min.jpg)























.webp)














































