
Koen Wessels
Onderzoeker en onderwijsvernieuwer Koen Wessels is trainer en grondlegger van De Bildung Academie
Na het voltooien van zijn bachelor Bewegingswetenschappen en onderzoeksmaster Onderwijskunde, heeft Koen Wessels een diepgaande expertise opgedaan in thema's rondom de docent-studentrelatie, groepsdynamiek en Deep Democracy.
Als promovendus in het lectoraat Normatieve Professionalisering aan de Hogeschool Utrecht, streeft hij ernaar om met zijn onderzoek een omgeving in het onderwijs te creëren waar leerlingen en studenten betrokken raken in actuele vraagstukken die invloed hebben op hen persoonlijke en maatschappelijke leven.
Onder andere gesproken op
- TEDxStadkamer: Ruimte om Verwikkeld te Zijn
- Fontys: Bildungconferentie
- ROC Friese Poort: Practoraat Brede Vorming
Bildung altijd gekoppeld aan passende thematiek
De huidige benadering van onderwijs bereiden leerlingen en studenten voor op het leven en de wereld aan de hand van kennis- en vaardighedenoverdracht. Onderwijs is echter meer dan deze overdracht. De lerenden leven namelijk al in de wereld waar zij in voorbereiding voor zijn. Daarbij is de wereld dusdanig complex dat deze "voorbereiding" een leven lang duurt.
Als onderwijs een plek is waar mensen voorbereid worden op het leven, hoe gebeurt dat nu dan? Leerlingen en studenten leven in een wereld van complexiteit en hebben te maken met thema's zoals duurzaamheid, digitalisering en multiculturaliteit. Onderwijs zou een veilige omgeving moeten zijn, maar kan het ook niet bewust de ruimte geven om te leren omgaan met dergelijke complexiteit?
Onderwijs staat altijd centraal in Koen zijn werk. Voor hem is Bildung een dialoog gericht op het nastreven van een ideaal: een leven met betekenis in een goede wereld. Iets wat de leerlingen of studenten ontdekken met zichzelf, de docent, medestudenten en de wereld.
Koen Wessels spreekt tijdens een workshop of interactieve lezing op een warme en inspirerende manier over Bildung en de onvermijdelijke vervolgvraag: Bildung, hoe doe je dat?