
Dylan Vianen
Filosoof en onderwijsvernieuwer Dylan Vianen is grondlegger van De Bildung Academie
Sinds zijn studie filosofie aan de Universiteit van Amsterdam is Dylan Vianen verantwoordelijk geweest voor de realisatie van bildungsonderwijs voor uiteenlopende onderwijsinstellingen. Hij streeft ernaar om persoonlijke, brede, bewuste en betrokken persoonsontwikkeling een volwaardige plek te geven in ieder curriculum.
Zo is hij mede-verantwoordelijk geweest voor de (door-)ontwikkeling van diverse bachelor- en honourprogramma's zoals A Broader Mind en Vorming in Vloeibare Tijden aan de VU. Ook is hij betrokken bij uiteenlopende projecten rondom de aansluiting tussen vooropleiding en hbo en de realisatie van een Bijzonder Kenmerk Bildung.
Onder andere gesproken op
- Humanistisch Verbond: Socrateslezing
- Vrije Universiteit: Honoursprogramma Vorming in Vloeibare Tijden
- Stichting Lezen: Bildung & Literatuur
- Melanchton Doet
- Moderatiewerkzaamheden Pakhuis de Zwijger (o.a. Meesters met Dromen en boekpresentatie Filosofie van de Digitale Onthouding)
Bildung altijd gekoppeld aan passende thematiek
Wat is eigenlijk de betekenis en het belang van Bildung in deze tijd? Hoe vertaal je dat naar de dagelijkse lespraktijk? En wat is de relatie tussen Bildung en eigentijdse onderwijsvraagstukken als ontlezing, burgerschapsvorming of studentenwelzijn?
Met zijn brede kennis en ervaring in onderwijsvernieuwing, spreekt Dylan Vianen graag over deze en aanverwante vragen.
De wereld verandert continu en dat brengt complexiteit en uitdaging met zich mee. Kennis die je vandaag opdoet, is over een paar jaar weer verouderd. In de snel veranderende wereld van vandaag is diepgewortelde persoonsvorming daarom misschien wel belangrijker dan ooit.
Bildungsonderwijs biedt mogelijkheid tot die vorm van persoonsontwikkeling. Het leert mensen namelijk om te gaan met zichzelf, de ander en een continu veranderende wereld door praktijk en theorie met elkaar te verbinden.
Als spreker, dagvoorzitter of (gast)docent zet Dylan Vianen op interactieve en inspirerende manier samen met jouw publiek een eerste of volgende stap in het bildungsproces.